Korang tahu tak Blackberry korang tu kena servis sekurang-kurangnya seminggu sekali?



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Dan salam sejahtera ...

Aku rasa ramai yang tahu Blackberry ni adalah smartphone jadi ianya bukan seperti handphone biase jadi kena sentiasa servis supaya takde la lembab ke, hang ke, dan aku pasti ramai yang tahu macam mana nak servis sendirikan. Tapi pada sesiapa yang baca artikel ni, korang buat2 la tak tau sekejap. yang aku nak bagi tau cara-cara nak servis ni untuk OS 4 dan OS 5. OS lain nanti aku selitkan sekali.

1. Usahakan tiap 2-3 hari sekali, cabut bateri BB, dan biarkan selama 1-2 mnit, ini fungsinya untuk membuang dan menghapus sisa-sisa file yg tidak terpakai akibat proses chatting maupun browsing.

2. Lakukan secara rutin Clear Log Event dengan cara tekan ALT+L G L G..akan muncul dilayar hasil log, tekan logo menu  (lambang blackberry tu) , pilih Clear Log (jika bahasa inggris), atau bersihkan Log (jika bahasa malayu), tekan Clear.

3. Lakukan juga secara rutin Cleaning Memory, dgn cara, pilih Options, Security Options, Cleaning Memory, tekan logo menu  ,pilih Clean Now.

4. Tiap 2-3 hari sekali,lakukan Host Routing Table, dengan cara pilih Options, Advanced Options, pilih Host Routing Table, tekan logo menu  ,pilih Register Now.

5. Dan setelah step ke 4 diatas,lakukan juga tiap 2-3 hari sekali Diagnostic Test, ini sangat penting. Coz inilah bukti apakah BB kita brhubung dgn operator,baik PIN, Register maupun Email. Dengan cara, pilih Options, Mobile Network, setelah itu tekan logo  ,pilih Diagnostic Test, lalu tekan lagi logo menu  ,pilih RUN,biarkan sampai proses berjalan Completed, jika hasil proses ada yg NO,ulangi lg agar hasil smua YES..

p/s : untuk no. 5 ni, kadang-kadang pada bahagian e-mail akan kluar NO, kalau korang repeat all step pun, sampai kiamat pun tetap NO. Bahagian e-mail kalau NO takpe, takde ape2 masalah pun dan lagi satu, ICMP Ping Echo kalau NO pun takpe. Tetapi yang lain selain dari dua bahagian ni kalau NO takpe.

Untuk OS 6 dan Ke atas.
Untuk OS 6 dan ke atas, korang tak payah bersusah payah untuk ikut step kat atas sebab korang cuma perlu search je di bahagian option. Senangkan? Tapi kalau nak ikut step kat atas jugak, ikut suka la. Takde sape nak marah pun.

Korang tak takut ke credit kena tolak?
Jangan risau memang tak kena tolak credit pun sebab BIS kan ada.

Servis ni penting untuk Blackberry korang sebab takde la korang nak dok maki Blackberry ni selalu lembab dan hang padahal pada sesiapa yang tak tau pasal Blackberry ni kena servis tu sebenarnya lagi lembab dari Blackberry dia.

Okay la korang, semoga benda ni memberi manafaat kat korang dah korang perlu tahu sebab kalau pergi kedai dorang akan charge benda ni RM50. Kalau korang kaya takpe la. share la pada kawan-kawan yang lain. Selamat Mencuba. Wasalam ...
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG BETA

BLOG M'sia-eMEDIA